Сектор Теория на физическото възпитание
Контакти | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Учебна програма по “ТМФВ” за образователно-квалификационна степен “Бакалавър”, І. Цел, необходимост от изучаването на дисциплината: Обучението по “ТМФВ” осигурява квалификационния стандарт за професионална реали-зация, формира фундаментални знания за: сложната съвкупност от връзки и взаимоотношения, действащи в сферата на физическата култура; понятийния инструментариум; за физическото възпитание като спортно-педагогически процес и реализацията на най-общите закономерности на управлението на физическото усъвършенстване на човека в отделните звена на образова-телната система; специализираните направления на физическото възпитание; частните методики по вид спорт; развива способността за задълбочено анализиране на натрупаните емпирични факти и творческо обобщаване на научните знания от обществените и естествените науки; широко осмисляне отговорността на професионалната дейност на спортния педагог. ІІ. Учебен план (извлечение): Табл. 1
Учебна програма по “ТМФВ” за образователно-квалификационна степен “Бакалавър”, І. Цел, необходимост от изучаването на дисциплината: Получаване на основни познания върху физическото възпитание като научно-приложна област. Учебната дисциплина “ТМФВ” осигурява на специалистите по вид спорт фунда-ментални знания за съвкупността от връзки и взаимоотношения в сферата на физическата култура; формира знания за общите закономерности на физическото възпитание като спортно-педагогически процес; изгражда единна общотеоретична основа, като дава знания за моторните възможности, за управлението на двигателните способности с разнообразни средства на физическото възпитание в различни форми на занимания. ІІ. Учебен план (извлечение): Табл. 2
І. Цел, необходимост от изучаването на дисциплината: Получаване на основни познания за физическото възпитание като научно-приложна област; физическото възпитание като част от здравното възпитание и основа за използването на физическите упражнения с лечебна и профилактична цел. Учебната дисциплина “ТМФВ” осигурява на специалистите по кинезитерапия фундаментални знания за съвкупността от връзки и взаимоотношения в сферата на физическата култура; формира знания за общите закономерности на физическото възпитание като спортно-педагогически процес; изгражда единна общотеоретична основа, като дава знания за моторните възможности, за управлението на двигателните способности с разнообразни средства на физическото възпитание в различни форми на занимания ІІ. Учебен план (извлечение): Табл. 3
Структура и съдържание на учебната програма по “ТМФВ” на база хорариума в Учебния план /45 часа/
Изисквания към студентите: Изискванията на катедра “ТФВ” при усвояване на учебната дисциплина “Теория и методика на физическото възпитание”към студентите със специалност “Физическо възпитание”, “Спорт” и “Кинезитерапия и спортна анимация”, в редовна и задочна форма на обучение, както и в Индивидуален план са следните: 1. За получаване на кредит (в точки) в дисциплината “ТМФВ” студентите се задължават редовно да посещават лекциите, семинарните упражнения, текущата педагогическа практика и преддипломната педагогическа практика, и успешно да положат посочените по-долу изисквания. 2. За зачитане на дисциплината “ТМФВ” на всеки студент се изискват кредити, разпределени в курса на обучение, както следва (вижте табл. №№ 1, 2 и 3). 3. Всеки модул на обучение по “ТМФВ” завършва с текущ контрол (контролна работа или тест); 4. За студентите със специалност “Физическо възпитание” е разработена специална система за контрол на успеваемостта, включваща следните изисквания: - В края на ІV семестър студентите полагат задължителен писмен тест за проверка на знанията, получени през ІІІ и ІV семестър на обучение. Студентите, успешно положили теста освобождават този раздел на учебната програма от семестриалния изпит по “ТМФВ”; - В края на V семестър студентите, по желание, полагат тест за проверка на знанията, получени през семестъра. Успешно издържалите теста, освобождават този раздел на учебната програма от семестриалния изпит по “ТМФВ”; - В края на VІ семестър студентите задължително разработват курсова работа по проблемите на физическото възпитание, която се защищават пред преподавателя, водещ семинарните упражнения. Без защитена курсова работа студентите не се допускат до явяване на устен семестриален изпит. 5. Крайната оценка на знанията по “ТМФВ” за студентите със специалност “Спорт” и “Кинезитерапия и спортна анимация” се поставя на базата на писмен теоретичен изпит. Учебна литература:
Преддипломната практика на студентите е важна и неделима част от цялостния учебно-възпитателен процес в НСА “В. Левски”. Тя е регламентирана съобразно Единните държавни изисквания и Учебния план на Академията. Целта й е да се повиши ефективността на подготовката на бъдещите учители, треньори, кинезитерапевти и спортни аниматори в отговор на нарасналите изисквания на практиката в условията на пазарни взаймоотношения в системата на образованието. Съгласно Учебния план студентите със специалност “Физическо възпитание” (редовно и задочно обучение), и студентите със специалност “Спорт” и “Кинезитерапия, туризъм и спортна анимация”, с втора специалност “Физическо възпитание” преминават преддипломна педагоги-ческа практика в базови училища, на територията на гр. София. Преддипломната педагогическа практика има за цел : 1. Да формира у бъдещите учители по физическо възпитание и спорт професионално значими умения и навици, които да интегрират на качествено ново равнище овладените в учеб-ния процес специализирани знания. 2. Да осигури овладяването на съвременните насоки и практически подходи като необхо-дима предпоставка за реализирането на новите тенденции в образователната система, а също за самостоятелното и творческо решаване на конкретни педагогически задачи на ниво СОУ. 3. Да допринесе за овладяване боравенето с многообразни форми, методи и средства, с оглед, формиране на умения за правилното педагогическо анализиране на резултатите от учебно-възпитателния процес по физическо възпитание. 4. Да запознае студентите-практиканти с определен обем от трудовоправни знания по планиране, реализиране и отчитане на учебно-възпитателната работа по физическо възпитание и спорт в учителските и в ученическите общности. 5. Да осигури възможност за самостоятелна експериментална работа по конкретна тема. С цел успешно протичане на преддипломната педагогическа практика студентите се разпределят към базов учител в определеното училище, който отговаря за тях през целият период на практиката. По време на практиката студентите-практиканти провеждат уроци по физическо възпитание и спорт по възможност във всички етапи и степени на обучение, както следва: - начален етап на основната образователна степен (I - IV клас на СОУ); - прогимназиален етап на основната образователна степен (V-VIII клас на СОУ); - гимназиален етап на средната образователна степен (IX-XII клас на СОУ). І. Учебен план (извлечение):
ІІ. Съдържание на практиката и изисквания към студентите: По време на преддипломната педагогическа практика студентите, с активната ангажираност на базовия учител и на методиста по “ТМФВ”, трябва поетапно да реализират следните задачи: До преддипломна педагогическа практика се допускат само студенти, успешно положили семестриални изпити по: “Теория на физическото възпитание”. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||