1942 - 1953 г. Държавно висше училище за телесно възпитание
СЪЗИДАНИЕТО (1942 –1944 Г.) Идеята. От 20-те години на миналия век, личности и институции, внушават нуждата от българска “Академия по физическо възпитание” ( 1 ). Тежненията аргументират с лошото преподаване на гимнастиката от “…работници - надничари без достатъчно образование… повредили деца от пресилени телесни упражнения” (2).
Имената им пряко или косвено рефлектират в паметното събитие – основополагането на Държавното висше училище за телесно възпитание. Поели този интерес, те остават в аналите му извечно и съставят онова минало, което задава модела за начално представяне. Началото. На 15 ноември 1942 г., в аулата на Софийския университет “Св. Климент Охридски”, в присъствието на чуждестранни гости и делови държавни мъже, е благословено ДЪРЖАВНОТО ВИСШЕ УЧИЛИЩЕ за ТЕЛЕСНО ВЪЗПИТАНИЕ (5). Събитието е съдбовно, а последиците радикални. Радикални, защото залагат перспективата за висше образование по телесно възпитание; защото е седмото по ред в България, белег за отношението на държавата към най-ценното благо - здравето; защото, мястото му в институциите на националната ни култура и образование, не е по конюнктурни подбуди, а е отредено от времето и духовните потреби; и защото, проправеният път, ще продължат възпитаниците от 60-ят випуск. Аргументът, че бъдещите учители трябва да имат и втора специалност, каквато може да се добие само в историко-филологическия и физико-математическия факултет на университета “Св.Климент Охридски”, в Художествената или Музикалната академия (и обратно, студентите им във ВУТВ), определя местоположението му – в столицата. От същите съображения се налагат и другите решения – професорът да бъде педагог, а обучението – 4 години.
Постигат го и чрез консолидираните катедри, четири на брой: 1. Здравни науки – анатомия, биология, антропология, физиология и физиология на телесните упражнения, хигиена и хигиена на телесните упражнения, първа медицинска помощ, изправителна гимнастика и масажи; Практическите предмети са в пет групи:
За директор е назначен проф. Георги Караиванов, а за секретар – Васил Данаилов. От есента на 1943 г. функциите им поемат проф. д-р Руси Радков и Стефан Петров (9). Първият випуск (1942-1946 г.) съставят 77 девойки и 15 младежи. Подбрани са по антропометрични данни, умения, доказани в нормативите на седем дисциплини, с потвърдена обща култура, правопис, “разсъдливост и изразност” (в писмен изпит и анкета), с добри народностни прояви. На 15 октомври 1942 г. със скромно тържество и водосвет в Храм-паметника “Александър Невски” учебната година е открита. Академичност е белегът на тържественото събрание на 15 ноември 1942 г.. Директорът проф. Георги Караиванов съизмерва приносите в българското минало и чрез тях обозначава училището като ядро, което генерира култура и съзнание за принадлежност към уникална общност. За автентичност и социална предприемчивост пледира в речта си и проф. д-р Руси Радков. Целта на училището проектират в три направления: “…да дава висше образование по телесно възпитание; да проучва и насочва научно развитие на телесното възпитание в страната; да насажда сред българския народ телесна култура и да задълбочава нравственото и държавно-гражданското възпитание” (10).
Самостойност придава въведената униформа – светлосин костюм за студентите (пола или панталон, бяла риза, зеленикавосини връзки, шапка-каскет) и тъмносин - за преподавателите. В добавка – шапка с периферия за дамите ! Нова динамика внасят научните изяви на училището, събрало изградени характери, талантливи педагози, вещи теоретици. Постигнатата характеристика, макар количествена, подсеща и за висок стил в словото като израз на познанието. Следите им личат и в периодичния печат – “Медико-педагогическо списание”, “Оран”, “Средец”. В тях по важни въпроси дискутират Петко Щерев, Екатерина Дякович, Ангел Друмев. В света на мастите, белтъчините, личната и обща хигиена, със стила и езика на Черноризец Храбър съприкосновяват рефератите на Росица Вълчанова, Мария Петрова, Мария Пенкова (11). Война и бедност са условията, характерни за основополагащия етап (1942-1944 г.) - от игрището на стадион “Юнак” до Салона на Школата за запасни офицери в Лозенец, столичната баня и ски-пистите край х.”Алеко” и “Кумата” , водна база “Чайка” в гр. Варна, сцената на Народния театър и учебните зали на Медицинския факултет на ул.”Московска” и 20-а гимназия. В УСЛОВИЯТА НА НАРОДНА ВЛАСТ (1944 – 1953 Г.) Промените. Събитията от м. септември 1944 г. пробуждат нови тенденции в развитието на България – в институционната й система, социалните функции, сферата на международно общуване. Рефлексът на адаптация, изразен в ускореното присъединяване към източния модел “преправя” и Държавното висше училище за телесно възпитание. Най-напред се усвояват идеологическите постулати.
След “справка” безследно изчезва Александър Дякович - виден столичен журналист, лектор по История на телесното възитание и автор на първата история по предмета. Несправедливото решение, плод на интрига, десетилетия оспорва Борислав Йорданов - първият българин с висше образование по телесно възпитание, участник за България в Световните студентски състезания по тенис в Дармщат през 1930 г., сътрудник на Българския олимпийски комитет (БОК) след 1931 г., технически ръководител на националните ни отбори по тенис и ски за олимпийските игри през 1936 г., ръководител на Българската делегация в Гармиш Партенкирхен и участник в състезанието, автор на над 300 публикации и още 17 неиздадени книги. Професионална дискриминация и оскърбления пъстрят цялото му житие (12). По непроверени данни е обвинен Георги Гиздов, а по идеологически съображения – Димитър Григоров (13). Реабилитират ги сравнително бързо - с Окръжно № 234 от 27 септ. 1945 г. Гиздов и Указ № 26 от 25 февр. 1947 г. – Григоров. Тази идейна възбуда кумулира нов механизъм за “направа” на събития. От нея учебният процес залинява. Възстановен е на 20 ноември 1944 г., но без хабилитирани преподаватели. Едва през април 1945 г. за професор по физиология е назначен д-р Драгомир Матеев, доказал своята ерудиция и задълбочени познания в тази област още през 1942 г., но елиминиран поради политически пристрастия (14). С встъпването в длъжност (септември 1945 г.) е избран и за директор. Той преобразява училището в културен център. Името му се свързва и с онези среди, които най-рано схващат необходимостта от научни изследвания в телесното възпитание. С негово съдействие се оформя интелектуална общност – Георги Разсолков (френски език), Евгений Теодоров (немски език), Живко Филипов (лека атлетика, борба, джиу-джицу), Димитър Печеняков (волейбол), Веселин Темков (баскетбол), Йордан Николов (народни хора), Юрий Браетски (корепетитор), Теодор Константинов (пеене). Изискаността на миналите времена пренасят: д-р Добромир Добрев (обща физиология), д-р Димитър Ошанин (общо възпитание и психология), Васил Цонков (история на телесното възпитание), д-р Елена Капчева (италиански език), пор. Георги Аврамов (бокс и организация на телесното възпитание), д-р Екимов (лечебна физическа култура), Венцислав Ангелов, Коста Игнатов и Васил Люцканов (практически предмети). “Набелязани”, каквато е практиката и през 50-те години са и: Цанка Тотева-Дражева, Драгомир Стоянов, Стоян Петров, Елена Иванова, Нено Ненчев, Димитра Маркова, Наталия Петрова. Така училището възпроизвежда своята същност – тенденция на 60 години! С аргументи статута на училището е променен, както и символите. Началните усилия са на Централния съвет за физическа култура и спорт (ЦСФС). Подкрепя ги и приетия през 1947 г. Закон за висшето образование. Измененията са в границите на заложената доктрина. Терминът телесно е заменен с физическо, което определя титулът – Висше училище за физическа култура (ВУФ). Повлиява и заповедта на Комитета за наука, изкуство и култура (КНИК) - № 440 от 3 февр. 1950 г. Възприетата схема е с положителен знак – замислят два факултета – педагогически и спортнопедагогически; от четирите “сборни” катедри съставят 12; терминът лектор заменят с преподавател; въвеждат петобалната система за оценка; отличават студентите със стипендии; изборът на втора специалност е по време на стажа; въведен е задължителен курс по кънки (от 14 дек.1945 г.); приети са и първите чуждестранни студенти (27 окт.1948 г.) – от Албания, 6 на брой. Фон е символиката – образци за медали, значка, емблема и диплома. Изучаваните предмети и дисциплини са във формираните 12 катедри:
От 17 юли 1947 г. юридическото лице зоват Ректор, а ректората установяват на ул. “Г. С. Раковски” 157. Липсата на собствена база компенсират със строежа на “Бараката” в кв.”Захарна фабрика” (29 ноем. 1945 г.), наричана сантиментално “Мимоза”. Наетата сграда на бул.”Евлоги Георгиев” 106 преустройват в общежитие, закодирано в поколенията като “Интерната”. В съседство е организиран студентски стол (на ул. ”Граф Игнатиев” 76 от 13 окт. 1947 г.). С правителствено решение храната е безплатна. Ползването регламентира Правилник. С предимство е въпросът за строеж на учебен корпус. Комисия в състав – Кирил Петров, Димитър Ошанин, Анна Белева представя варианти, но с протекциите на Георги Димитров дават на училището сградата на ул.”Гургулят” 36 (1948 г.). Едновременно ползват салона на “Учителската каса”, игрището на стадион ”Юнак”, възстановено от бомбардировките и с труда на студентите, хижа “Ел тепе” край Банско, брегът на с.Равда. По целесъобразност, често под нормите на компетентността се провеждат реорганизации, които люшкат училището от едно ведомство към друго. От 1949 г. то е подвластно на Върховния комитет за физическа култура и спорт (ВКФС). Десетилетие по-късно е върнато в системата на образованието. На 18 юни 1950 г. след импозантно тържество в Народния театър училището приема името на своя благодетел Георги Димитров. Пак тогава въвеждат задочен отдел (от 1950 г. с 25 студенти) и треньорска школа (1950 – 1964 г.) . Върху процеса рефлектира и чуждия опит – на педагозите Ксения Кузмина, Комаров, Корабов, Рудик, Пуни, Озолин, Марков, на гостувалите делегации от тогавашните Германска Демократична Република, Чехословакия, Югославия и Полша, Унгария, Румъния. Изявите са от нов стил – щафетни обиколки, празници на училището и за 8-ми декември, Ботеви тържества. Надрастването им в международни е чрез две нови структури – Спортния клуб и Ансамбъла. Инициативата за спортен клуб е от 13 юни 1946 г. Академичният съвет предлага той да се картотекира към Народния съюз за гимнастика и спорт (НСГС). Организирането му възлага на Нено Мирчев и Живко Филипов. На 31 ян. 1947 г. клубът е одобрен. Клаузи задължават студентите да членуват в него (повод за конфликти с дружество “Академик”), а преподавателите и служителите, ако желаят. Първата изява е на Балканските игри в Любляна през 1947 г. Привилегията е за Лиляна Пешева и Мария Атанасова (баскетбол), Драгомир Стоянов (волейбол) и гимнастиците – Милка Андреева, Елена Попова, Саша Миронска, Костадин Байрактаров, Марийка Аршинкова, Руси Христов, Стефан Стойков, Васил Методиев, Борис Георгиев, Нено Ненчев. Подготовката им възлагат на асистентите Васил Люцканов, Коста Игнатов, Живко Филипов. Не убягва и “Ансамбълът за художествени танци и ритмика”, първооснова на бъдещия “Културен клуб”. Главен ръководител е Анна Иванович, а художествен – Ефросина Григорова. Уреждането му поверяват на проф. д-р Др.Матеев, Кирил Петров и Стефан Петков (1 март 1948 г.) (8). Танцьорките са от висока класа и логично формират първия Държавен танцов състав към “Операта”. После се “пренасят” в Държавния ансамбъл за народни песни и танци (основан 1951 г.), отскоро именуван “Филип Кутев”. Научни цели. Като всяко отражение и научната дейност показва някои особености и бърза динамика. Динамика, която налага и толерира нов модел на управление – централизирания. До формирането му характера и посоката на науката определя Академичния съвет. Последиците са важни – създава се отношение и контрол. Илюстрация е решението от 18 декември 1946 г. “…да се изработи план за научната работа, като колективна задача на всяка катедра…”. Още по-ясен е смисълът от сформирания на 5 май 1947 г. научен колегиум – коректив за потребите на академичната общност. Съставът му – д-р Добромир Добрев, Димитър Ошанин и доц. Димитър Григоров съсредоточава идеала и творческия потенциал на училището. Данните уверяват в реален принос съизмерен чрез обема на проучванията и стремежа за излизане от емпиричната същност на науката. За такова мислене и познание мотивира Българската академия на науките (БАН). Тя възлага на училището четири научни задачи, които го придърпват напред и му дават по-високи духовни критерии:
И чрез тях е очертан нов релеф: създаден е фонд ”Научни изследвания”; утвърден е единен план за проучвания в естествени условия; въведени са атестации ; съгласуват научните звания - доцент за Кирил Петров, Анна Белева-Мирчева, Нено Мирчев (1947 г.) и д-р Николина Манчева (1949 г.). С тези основания подновяват позакърнели традиции – през 1950 г. излиза вторият Годишник на ВУФ, командироват за изследвания в чужбина, съдействат за нови звена – Държавно издателство “Физкултура” и Централен научноизследователски институт за физическа култура (ЦНИИФК), в рамките на училището от 1950 до 1953 г. Сложен конгломерат, Центърът е със собствен стил, традиции и претенции. Ядрото му съставят научните сътрудници: д-р Кръстю Кръстев, д-р Любомир Илинов, д-р Илчо Илиев, Атанас Коларов, Иван Мангъров, Боньо Първанов, Елисавета Генова, д-р Екатерина Захариева, Петко Щерев, д-р Яко Афар, д-р Никола Георгиев, д-р Стамен Зотов. Директор е проф. д-р Драгомир Матеев. Точно тази линия “нарушава” континуитета на българския спорт – в смисъл на нова концепция и възможности. Създава се обстановка за духовно производство – периодични научни сесии. Като първата от 9 до 14 април 1951 г. В подем са и студентските кръжоци обединени същата година в дружество. Начална е конференцията на 27 и 28 март 1953 г. Научен ръководител е д-р Йордан Русчуклиев, стожер на науката в училището, с нежна душевност, сам определил заника на своя живот. През юни 1953 г. училището изживява пореден катарзис, по форма и съдържание ориентиран напред! --> Продължение |